10-12. évfolyam
A technológiát olyan folyamatnak tekintjük, amely nem választható el az őt létrehozó és kezelő embertől. Azt a szemléletmódot, amely a tárgyak, a környezet megteremtése miatt a technikát gyakran elszigetelten kezeli, elutasítjuk, mivel a technika jelenségei több dimenziót és ezáltal több megismerés-perspektívát érintenek. Ezért tölt be fontos szerepet a tantervben:
- a természeti dimenzió, a hozzátartozó természettudományos, műszaki tudományos, és ökológiai megismerés-perspektívákkal,
- a humán dimenzió, a hozzátartozó antropológiai, fiziológiai, pszichológiai, esztétikai stb. megismerés-perspektívákkal,
- a társadalmi dimenzió, a hozzátartozó gazdasági, szociológiai, politikai, kultúrtörténeti, jogi, etikai stb. megismerés-perspektívákkal.
Az üzemi tapasztalatok lehetőséget biztosítanak az ipari és mezőgazdasági folyamatok működés közbeni megfigyelésére. A technológiai tanulmányok egyik témája lehet egy közeli üzem tanulmányozása, beleéretve az üzem profiljának felderítését, a gyártási folyamat leírását az előmunkálatokkal (az alkatrész- és anyagbeszerzéssel) kezdve egészen az utómunkálatokkal (reklámozással, értékesítéssel, marketinggel stb.) bezárólag. A szociális és ipari munkatapasztalataikon keresztül a diákok különösen közvetlen élményeket szereznek a munka és eredményének társadalmi aspektusairól.
A tanítás történhet részben erőműbe, hulladékhasznosítóba, víztározóba, bányába stb. tett tanulmányutak keretében. A látogatások előtt előkészítő beszélgetés, utánuk részletes megbeszélés következik. A modern médiák, úgymint filmek és videók lejátszása különösen a csúcstechnológia területén hasznos. Sok iparág kitűnő információs anyagokat kínál technológiája megismertetésére.
10. évfolyam
A technológiatanításnak elsősorban nem konkrét tudásanyagot kell átadnia, hanem élettapasztalatot. A kézimunka és kézműves (pl. fafaragás) foglalkozásokon tanultak, valamint a fizika és a matematika teoretikus fogalmainak áttekintése segíti a diákok holisztikus fejlődését. A technológia, valamint az emberiség története szintén segíti ezt a fejlődést, ezért ezeket is tárgyalni kell.
Javasolt témakörök:
- Gyapjú-, len-, és pamutfonás.
- Szövés különféle szövőszékeken.
- A textilipar.
- Műszálgyártás.
- Szappangyártás.
Várható eredmények:
- A diák képes tapasztalatait jól megfogalmazni, a látottakat pontosan rögzíteni.
- Ismeri a tanult technológiák egyes lépéseit, érti azok jelentőségét, sorrendjét.
- Érti az ember gondolkodásának fejlődése és a technikai civilizáció közötti összefüggést.
- A megismert eljárásokat képes szabatosan megfogalmazni, azokkal kapcsolatban jól áttekinthető ábrákat készíteni.
11. évfolyam
A technológiatanítás középpontjának két legfontosabb területe: egyik az erő és energia (pl. villamos-energia ipar), másik a nyersanyagok és anyagok (pl. papírgyártás). A 10. osztályos technológiatanítás az elmúlt idők tradicionális technológiáival indul, a 11. osztályos viszont elvezet bennünket a jelen technológiáihoz.
Javasolt témakörök:
- Vízikerekek és vízszivattyúk.
- Turbinák: magas-, közép-, és alacsonynyomású turbinák.
- A csavarvonal és alkalmazásai.
- Villamos erőművek és az energiaipar (víz-, szél-, kalorikus-, és atomerőművek).
- Energiagazdálkodás, fogyasztás – pazarlás.
- Gépjármű mechanika.
- A víz, mint élethordozó alakító erő.
- A víztisztítás technológiái.
- Élelmiszertechnológia.
- Papírgyártás.
- Könyvnyomtatás.
- Könyvkötészet és a kartonpapír használata (lásd még a 11. osztályos kézművességben).
- Sokszorosító médiák (mindenekelőtt a nyomtatott médiák).
- Információtechnológia.
Várható eredmények:
- A diák képes a tanult folyamatok értő elemzésére.
- Képes összefüggések megmutatására hétköznapi élet és a technikai fejlődés között.
- Fel tudja ismerni a modern társadalom szokásai és az energiafelhasználás közötti összefüggéseket.
- Ismeri a különböző energiaforrásokat.
12. évfolyam
A Waldorf-pedagógia megköveteli, hogy történelmi jelentőségű technológiák is szerepeljenek a tananyagban, hogy az anyagfeldolgozás, az energiatechnika, az információtechnológia, és a kémiai technológiák műszaki fejlődésének állomásai világosan láthatóak legyenek. Ezeken kívül a mindenkori legújabb technológiai fejlesztéseket is ismertetni kell. Mivel ezek változása oly nagymértékű, nem lehet az egészet ismertetni, de egy-egy jellemző példát ki kell ragadni. A diákoknak a fejlesztésekről, az elvekről, és a problémákról alapvető megértést kell szerezniük, nem pedig részletes ismereteket az összes új technológiáról.
Javasolt témakörök:
Kémiai technológia:
- Természetes anyagok.
- Természetes anyagokból készített műanyagok (celluloid, műgyanták stb.).
- Fél-szintetikus termékek (klasszikus gyanták).
- Teljesen szintetikus termékek (polimerek, plasztikok), pl. természetes gumiból szintetikus gumi.
- Környezetvédelmi és újrahasznosítási problémák: minőségi ellenőrzések (talajminőség-, vízminőség-, és levegőminőség ellenőrzés).
Várható eredmények:
- A diák képes elemezni a természetes anyagok és a szintetikus anyagok alkalmazási lehetőségeit
- Képes megalapozott döntéseket hozni a nyersanyagok felhasználása, a hulladékok kezelése kapcsán.
- Átlátja és képes továbbgondolni a megismert technológiákat, azok jövőjét és korlátait.