„Ezek a művészeti tevékenységek nem önmagukban, egymástól elszigetelődve élnek, hanem összefonódva, ugyanazt a célt szolgálva. Természetesen a maguk lehetőségei szerint.”
A művészeti nevelés iskolánk egyik alappillére. Az évek során többször megváltozott a fölépítése, mindig az adott helyzethez igazodott. Kerestük a legjobb megoldást.
Abban a formában, ahogyan ez ma működik, hét éve kezdtük el. A hét év munkája, a művészeti bemutatók sikeressége bizonyítja, hogy jól működő rendszer.
Pontosan behatárolt munkáról van szó, amely alapul veszi az életkori sajátosságoknak legmegfelelőbb szempontokat. Ugyanakkor szabadságot is ad mind a tanárnak, mind a diáknak. Kibontakoztathatják alkotói tehetségüket, ötleteiket.
Ezek a művészeti tevékenységek nem önmagukban, egymástól elszigetelődve élnek, hanem összefonódva, ugyanazt a célt szolgálva. Természetesen a maguk lehetőségei szerint.
Ezért fontos, hogy együtt tekintsünk rá az eredményekre. Fontosnak érezzük, hogy megmutassuk az órán folyó munkák gyümölcsét: létrejött egyfajta „felsős hónapünnep”.
Kétféle ritmusban dolgozunk. A 9. osztály két csoportban, míg a 10-11. osztály három csoportban dolgozik. Ezért 9. osztályban kétszer van bemutató, a 10-11. osztályban háromszor. Ez az úgynevezett „hármas forgó”: 9. o.: dráma, festés, agyagozás, fafaragás, bőrművesség; 10. o.: dráma, szövés, festés; 11. o.: dráma, festés, könyvkötés.
Bontsuk ki röviden, milyen feladatokat jelenítek meg ezek a tevékenységek a különböző évfolyamokon. Az egyes szakórák összefoglalóját az érintett tanár leírása nyomán állítottam össze. Köszönöm nekik a segítséget.
9. osztály
DRÁMA: Hogyan lehet a világ apróságait színpadi szekcióvá, jelenetté formálni? Hogyan lehet az ötleteket gazdagítani, a szerteágazó asszociációkat fegyelmezett, de mégis fejlődni képes, élő improvizációkká alakítani? Az improvizációkban figyelünk egymás ötleteinek elfogadására, továbbépítésére, a tárgyak, az eszközök széleskörű, kreatív használatára. (Varga-Szemes László)
BŐRMŰVESSÉG: Népi fonásokat (4-est, 6-ost, 8-ast), tanulunk. Megismerkedünk a domborítás technikájával. Könyvborítást és dobozt készítünk. (Tóth Szilvia)
FESTÉS: A fekete-fehér lazúrfestést használjuk, mert a diákok már jártasak a technikában. A szürkéken van a hangsúly, ettől finomodik a tanulók tónuslátása. (Tóth Szilvia)
FAFARAGÁS: A 9-10. osztályba minőségi változást hoz az asztalosmunka. A sámli elkészítésekor a fiatalok megtanulják az alapvető csapolási, illesztési technikákat. Ha jól gazdálkodunk az időnkkel, akkor megtanuljuk a rejtett csapolást (képkeret) és a fecskefarkcsapolást (doboz, polc) is. A figyelmes, pontos munkán van a hangsúly. (Kocsis András)
AGYAGOZÁS: A szobrászat alapformáival és törvényszerűségeivel ismerkedünk meg. A tömeg, a felszín, a síkok közötti átmeneteket vizsgáljuk. Konvex és konkáv felszínekből alakuló kompozíciókat, szabad formákat hozunk létre. Homorú és domború formák hatását, az éleket és a csúcsokat vizsgáljuk. Ezekkel a tapasztalatokkal művészi módon élünk. Szabad formát és ahhoz befogadó formát készítünk. Ezt dombormű készítése követi, amelyről először gipszöntéssel a negatívját, azután erről a pozitív formát, magát a domborművet készítjük el. (Klenovicsné Papp Judit)
10. osztály
DRÁMA: A gondolkodást és az érzést pallérozzuk. Kevés szöveggel dolgozunk, hogy az igazi hangsúly a gondolkodáson és az érzésen legyen. Az őszinte hang megtalálására és a megfigyelésre törekszünk. Ezért tanulmányozzuk és utánozzuk például az állatok viselkedését, és ennek kapcsán az állatkertbe is ellátogatunk. (Kiss Péter)
SZÖVÉS: A szövés a gondolkodás leképezése. Gondoljunk csak olyan közismert kifejezésekre, mint pl. „elvesztette a gondolat fonalát”, „egymásba szövi a gondolatait” vagy „nem tudom fölvenni a gondolatmenet fonalát” stb.). A szövésben a színválasztásnál a harmóniát, a mintázásnál a sorok ritmusát, léptékét keressük. A fonalvezetésben rend van, ha hibát vétünk, az rögtön megmutatja magát, s ha nem javítjuk ki, az egész szövedéken végigvonul. Egyensúly, harmónia, önkifejezés, figyelem, türelem: ezeket az érzéseket erősíti a diákokban a szövés. Az elkészült munkákat látva pedig elégedettséget tapasztalhatunk. (Nádas Marcsi)
FESTÉS: A 10. osztályos festés formavilágában kapcsolódik a szövés geometriájához. Belépnek a színek. A Johannes Itten-féle színtanból – tehát a színkörből – indulunk ki. Az op-art irányzattal foglalkozunk. Körzővel és vonalzóval szerkesztünk. A feladat nem létező tér megteremtése a képzelet által, s ezt hideg-meleg színekkel „élővé” tenni, élettel telíteni. (Tóth Szilvia)
AGYAGOZÁS: Figuratív és nonfiguratív alkotásokkal fejezünk ki érzelmeket. Az egész alaknak minden szemszögből kielégítőnek kell lennie, és plasztikus egészként is meg kell állnia a helyét. Arra is lehetőség van, hogy az érzelem kifejezését az emberi alak arányainak eltúlzásával hangsúlyozzuk. Egyes osztályokban különböző technikákkal (pl. fazekas technikával vagy tömör agyagból) emberfejet is formázunk. (Klenovicsné Papp Judit)
11. osztály
DRÁMA: Szövegekkel foglalkozunk elmélyülten. Színdarabok egyes jeleneteit dolgozzuk ki alaposan, és be is gyakoroljuk azokat. A diákok közben egyre nagyobb jártasságot szereznek a színpadi munkában, ami közvetlen előkészületet jelent a 12-es osztálydarabra, amelynek során egy egész színművet kell megvalósítaniuk. (Kiss Péter)
KÖNYVKÖTÉS: A könyvkötés az intellektuális neveléshez kapcsolódik. Tudásunk jó részét könyvekből szerezzük. Tanulunk belőlük, olvassuk őket. Azáltal, hogy magunk is készítünk könyvet, annak tiszteletére nevelünk (hiszen megtapasztaljuk, milyen gondos, pontos, aprólékos munka a könyv megalkotása). Másrészt a könyvkötés, a kartonozás a mérésről, az arányokról, a szerkesztésről is szól, s 11. osztályban már elvárható ez a fajta mértani pontosság. (Nádas Marcsi, Hadabás Éva)
FESTÉS: A stílusra fektetünk nagy hangsúlyt. Különböző XX. századi festők festéstechnikáját vizsgáljuk az órákon. Ezek alapján mindenki megpróbálja kialakítani a saját, egyéni látásmódját. Fölhasználva mindazt, amit megtanult, hozzátéve azt, ami belőle fakad, saját intuícióit. (Tóth Szilvia)
Remélem, sikerült átfogó, világos képet adni arról a szerteágazó, igen sokféle művészi tevékenységről, amely az iskolánkban folyik, s amelyet a művészeti bemutatókon képviselünk a felső tagozatban. Ebben az írásban ugyanis ezt szerettük volna bemutatni, s kedvet csinálni mindenkinek, hogy ezeket a bemutatókat megtisztelje a jelenlétével és az érdeklődésével.
A 2010/11. tanév bemutatóinak időpontja:
9. osztály: 2011. január 27. 1430
10 -11. osztály: 2010. december 16. 1430
2011. május 17. 1430
2011. május 19. 1430
Mindenkit szeretettel várunk!
Hadabás Éva
Megjelent az iskolai újság 2011 februári számában