Gyakran ismételt kérdések a felvételivel kapcsolatban
Előnyt élveznek-e a testvérek?
Igen. Ez azt jelenti, hogy a testvéreket rendszerint fel szoktuk venni, de nem jeleni azt, hogy minden testvért automatikusan felveszünk. Lehet olyan helyzet, hogy nem sikerül olyan bizalmi kapcsolatot kialakítani az iskola és a család között, ami arra késztetné az iskolát, hogy a család következő gyermekét is felvegye. Ilyen szempontból az, hogy az iskolának vannak tapasztalatai a családról, hátránnyá is válhat.
Előny élveznek-e a volt diákjaink gyermekei?
Igen, nagyon örülünk, ha régi diákjaink szülőként visszatérnek hozzánk. Ez az előny azonban az ő esetükben sem jelent garanciát a felvételre, az ő helyzetüket úgy kezeljük, mint a testvérek helyzetét.
Előnyt élveznek-e a Waldorf-óvodából érkező gyerekek?
Igen. Már több, mint tíz éve több gyerek jelentkezik Waldorf-óvodából, mint ahányat fel tudunk venni, ezért nem tudunk minden Waldorf-óvodást felvenni.
Hány szabad hely szokott lenni?
Az első osztályba jelentkező testvérek száma évről évre változik. Ehhez jönnek még a régi diákjaink gyermekei, akik évente 1-2 helyre jelentkeznek be. (Ez talán nőni fog.) Látszik, hogy átlagosan 10-12 szabad hely van évente.
Van-e olyan óvoda, ahonnan minden gyermeket felvesznek?
Nincs. Az iskolát fenntartó alapítványhoz két óvoda is tartozik, de minden intézmény önálló egységet képez, a gyermekek felvételét az óvodák és az iskola is saját jogkörben tartja.
Van-e esélye egy olyan gyereknek bekerülnie, aki nem Waldorf-óvodából érkezett?
Igen, van, de minimális. Szinte minden évben előfordul egy-két ilyen eset.
Beadjam-e máshová is a jelentkezést?
Mindenképpen! A jelenlegi helyzetben ez a felelős viselkedés. Egyetlen gyerekről sem tudhatjuk a felvételi folyamat elején, hogy biztosan felvételt fog nyerni. Előállhat az az eset, hogy elutasítást kap és minden más helyen már lejárt a felvételi jelentkezés határideje. Az így kialakuló bizonytalanságot a gyermek sínyli meg leginkább.
Miért nem indul két párhuzamos első osztály, ha ilyen nagy a túljelentkezés?
Az iskola jelenlegi helyén nem lehet olyan méretű épületet felépíteni, amiben elférne két párhuzamos évfolyam. Új helyre egyelőre nem tervezünk költözni.
Van-e várólista?
Nincs várólistánk. Nem pontozás alapján kerülnek be a gyerekek, ahol lehetne látni, hogy ki lenne a következő a pontszámok alapján.
Befolyásolja-e a felvételt az, hogy mennyi támogatást tud a család havonta fizetni?
Nem. A felvételi folyamat lezárultával, a felvett családokkal egyeztetjük, hogy mennyivel fogja a család segíteni az iskola költségvetését. Előre ezt nem kérdezzük, így ez nem befolyásolja a pedagógiai döntést.
DE! Az iskola költségvetését a szülői támogatások nélkül nem tudja az alapítvány finanszírozni, így nagyon fontos, hogy az anyagi vonzatokat minden szülő előre és felelősen mérlegelje.
Hogyan kell elképzelni az elsős felvételi beszélgetéseket?
A felvételnél a gyermekek iskolaérettségét vizsgáljuk és azt figyeljük meg az ismerkedés során, hogy miként viselkedik közösségben, hogyan alkot önállóan.
A gyerekekből csoportokat alkotunk, ezeket a csoportokat hívjuk be péntektől vasárnapig. A gyerekek egy mesés játékon vesznek részt egy tanár vezetésével, miközben minden gyerek viselkedését figyeli egy-egy tanár a háttérből. (Mint a játszótéren a szülők, miközben a gyerekek játszanak.) Ezt követően egyéni rajzos feladatokat kapnak.
A szülőkkel egyéni beszélgetéseket folytatunk mindeközben.
Lehet-e később is csatlakozni az iskolához?
Ez elvileg lehetséges, van is rá példa minden évben, de a zsúfolásig telt osztályok és a ritka kilépések miatt nem nagy az esély.
A felvételit előkészítő estek gyermekeknek is szólnak?
Nem, ezekre az estekre kimondottan a szülőket várjuk, ilyenkor felnőtt nyelven beszélünk felnőtt kérdésekről.
Ki állítja össze az osztályt?
Minden új osztály névsorát azok a tanárok állítják össze, akik a felvételi folyamatban aktívan részt vesznek, látják a gyerekeket. Ennek a csoportnak tagja a leendő osztálytanító, de nem egyedül dolgozik.