Előnyt élveznek-e a testvérek?
Igen. Ez azt jelenti, hogy a testvéreket rendszerint fel szoktuk venni, de nem jeleni azt, hogy minden testvért automatikusan felveszünk. Lehet olyan helyzet, hogy nem sikerül olyan bizalmi kapcsolatot kialakítani az iskola és a család között, ami arra késztetné az iskolát, hogy a család következő gyermekét is felvegye. Ilyen szempontból az, hogy az iskolának vannak tapasztalatai a családról, hátránnyá is válhat.
Előny élveznek-e a volt diákjaink gyermekei?
Igen, nagyon örülünk, ha régi diákjaink szülőként visszatérnek hozzánk. Ez az előny azonban az ő esetükben sem jelent garanciát a felvételre, az ő helyzetüket úgy kezeljük, mint a testvérek helyzetét.
Előnyt élveznek-e a Waldorf-óvodából érkező gyerekek?
Igen. Már több, mint tíz éve több gyerek jelentkezik Waldorf-óvodából, mint ahányat fel tudunk venni, ezért nem tudunk minden Waldorf-óvodást felvenni.
Hány szabad hely szokott lenni?
Az első osztályba jelentkező testvérek száma évről évre változik, az elmúlt években 17, (2013), 18, (2014), 12 (2015), 16 (2016), 21(2017) volt ez az adat.
Ehhez jönnek még a régi diákjaink gyermekei, akik évente 1-2 helyre jelentkeznek be. (Ez talán nőni fog.) Látszik, hogy átlagosan 10-12 szabad hely van évente.
Van-e olyan óvoda, ahonnan minden gyermeket felvesznek?
Nincs. Az iskolát fenntartó alapítványhoz két óvoda is tartozik, de minden intézmény önálló egységet képez, a gyermekek felvételét az óvodák és az iskola is saját jogkörben tartja.
Van-e esélye egy olyan gyereknek bekerülnie, aki nem Waldorf-óvodából érkezett?
Igen, van, de minimális. Szinte minden évben előfordul egy-két ilyen eset.
Beadjam-e máshová is a jelentkezést?
Mindenképpen! A jelenlegi helyzetben ez a felelős viselkedés. Egyetlen gyerekről sem tudhatjuk a felvételi folyamat elején, hogy biztosan felvételt fog nyerni. Előállhat az az eset, hogy elutasítást kap és minden más helyen már lejárt a felvételi jelentkezés határideje. Az így kialakuló bizonytalanságot a gyermek sínyli meg leginkább.
Miért nem indul két párhuzamos első osztály, ha ilyen nagy a túljelentkezés?
Az iskola jelenlegi helyén nem lehet olyan méretű épületet felépíteni, amiben elférne két párhuzamos évfolyam. Új helyre egyelőre nem tervezünk költözni.
Van-e várólista?
Nincs várólistánk. Nem pontozás alapján kerülnek be a gyerekek, ahol lehetne látni, hogy ki lenne a következő a pontszámok alapján.
Befolyásolja-e a felvételt az, hogy mennyi támogatást tud a család havonta fizetni?
Nem. A felvételi folyamat lezárultával, a felvett családokkal egyeztetjük, hogy mennyivel fogja a család segíteni az iskola költségvetését. Előre ezt nem kérdezzük, így ez nem befolyásolja a pedagógiai döntést.
DE! Az iskola költségvetését a szülői támogatások nélkül nem tudja az alapítvány finanszírozni, így nagyon fontos, hogy az anyagi vonzatokat minden szülő előre és felelősen mérlegelje.
Hogyan kell elképzelni az elsős felvételi beszélgetéseket?
A felvételnél a gyermekek iskolaérettségét vizsgáljuk és azt figyeljük meg az ismerkedés során, hogy miként viselkedik közösségben, hogyan alkot önállóan.
A gyerekekből csoportokat alkotunk, ezeket a csoportokat hívjuk be péntektől vasárnapig. A gyerekek egy mesés játékon vesznek részt egy tanár vezetésével, miközben minden gyerek viselkedését figyeli egy-egy tanár a háttérből. (Mint a játszótéren a szülők, miközben a gyerekek játszanak.) Ezt követően egyéni rajzos feladatokat kapnak.
A szülőkkel egyéni beszélgetéseket folytatunk mindeközben.
Lehet-e később is csatlakozni az iskolához?
Ez elvileg lehetséges, van is rá példa minden évben, de a zsúfolásig telt osztályok és a ritka kilépések miatt nem nagy az esély.
A felvételit előkészítő estek gyermekeknek is szólnak?
Nem, ezekre az estekre kimondottan a szülőket várjuk, ilyenkor felnőtt nyelven beszélünk felnőtt kérdésekről.
Ki állítja össze az osztályt?
Minden új osztály névsorát azok a tanárok állítják össze, akik a felvételi folyamatban aktívan részt vesznek, látják a gyerekeket. Ennek a csoportnak tagja a leendő osztálytanító, de nem egyedül dolgozik.