A Waldorf-iskola pedagógiai célja, hogy felkészítsen az életre. A 13 év során, amely a diákok rendelkezésére áll, ezen cél eléréséhez két olyan alkalom van, amikor érdeklődésüket kinyithatják és koncentráltabban ráirányíthatják egy általuk választott témára. Használják mindazokat a képességeket, tudást, amit az addigi tanulmányaik során megszereztek, és egy előadás során erről számot adjanak. Napi tanulmányaik mellett egy évig foglalkozhatnak azzal, amivel szeretnének.

Az első alkalom a nyolcadik, a második a tizenkettedik évfolyam során adódik. Természetesen témaválasztásban, a kutató és művészi munka mélységében, önállóságban és az előadások nyitottságában is mások az elvárások és a körülmények. Ahogy az első „megmérettetés” is elő van készítve a különböző osztályfokok közös vagy egyéni kiselőadásaival, úgy épül a nyolcadikosok éves munkájára a tizenkettedikesek diplomamunkája.
November utolsó hetében számoltak be a nyolcadikosok egymásnak – osztálykeretben – öt-öt percben arról, hogy hol tartanak munkájukban, egy-egy érdekes részlet felvillantásával „reklámozták” választott témájukat.
Ízelítőül, a teljesség igénye nélkül, az érdeklődési körük tágasságának szemléltetésére felsorolok pár témát: a japánkertek és konyha világa, kardkovácsolás, bőrtáska és kiegészítő varrása, elektromos motor mint a jövő hajtástechnológiája, érem készítése bronzból, különböző népek és korok táncai és zenéi, esküvői ruha, hangulat­lámpa készítése, színészi munka, francia cukrászat, meseírás és -terápia, könyvillusztráció, könnyűbúvárkodás, íj, kenu és méhkaptár készítése, üveg ékszerek alkotása, sajtkészítés.
Az elmúlt hét jó alkalom volt a szembesülésre az eddig befektetett munkával, és egymás biztatására a további kemény alkotáshoz.
Kovács Tamás
osztálytanító