2016 szeptemberében új épületszárnyban kezdi a tanévet az első négy osztály!Ezt tűztük ki célul, és úgy tűnik, hogy ez a cél most elérhető közelségbe került. Nagyon hosszú ideje készülünk arra, hogy iskolánk 13 osztálya megfelelő ­körülmények között tanulhasson. Az ­elmúlt tíz évben nagyon sok lépést tettünk annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló helyünkön új termeket építhessünk. A ­jelenlegi főépület nem alkalmas újabb helyiségek kialakítására, az önkormányzati tulajdonú telekrészekre pedig nem tudunk építkezni.

A „kisház” azonban olyan telken áll, amely teljesen az alapítvány tulajdonában van. Hosszan lehetne taglalni, milyen rögös volt az út ahhoz, hogy a telekviszonyok úgy alakuljanak, hogy reális esélye legyen egy önálló beruházás megkezdésének.
Hajlamosak vagyunk sokszor azt a fordulatot használni, hogy az iskola vagy az építési bizottság, holott a háttérben olyan emberek vannak, akiket jól ismerünk. A bizottságban dolgozó Csiha Kati és Ferik Tünde sokat tett a rendezési terv elfogadtatásáért. Ferenczy Attila a jogi ügyeket vállalja, Kovács Csaba, Füzesséry Zoltán, Hidasnémeti Máté és Vizér Péter építészeti tanácsokat ad.
A kisház használatbavételi eljárása során kialakult jogi helyzet adott arra módot, hogy Vizér Péter újragondolja a bővítés építészeti lehetőségét. Szülőként jól megérezte, hogy az iskola pedagógiai igényei és az építészeti realitások hogyan illeszthetők össze.
Az új koncepció szerint az alapítvány telkén, a maximálisan beépíthető területen, a jelenlegi kisház megtartásával alakítjuk ki az új épületrészt. Itt három új terem fog épülni. Ez hatalmas segítség a jelenlegi helyszűke közepette, ugyanakkor kellően szerény, ami a pénzügyi helyzetünkben indokolt. A megvalósításnak anyagi téren is reálisnak kell lennie, hogy az iskola közösségét ne terheljük a tűrőképességénél nagyobb mértékben. Az építkezés beruházója természetesen az iskola fenntartója, a Török Sándor Waldorf Pedagógiai Alapítvány lesz.
A finanszírozás terén három lábon áll a tervünk. Az előzetes kalkulációk alapján számolt, hozzávetőleg (nettó) 120 millió forint harmadát az iskola tartalékából úgy tudjuk lehívni, hogy közben nem veszélyeztetjük a napi működést. A második harmadot külföldi pályázatokból kívánjuk előteremteni. Ezt előkészítendő már felvettük a kapcsolatot régi partnerünkkel, a Freunde der Erziehungskunst alapítvány vezetőjével, aki tanácsokkal szolgált a további lépéseket illetően. Az utolsó harmadot banki kölcsönből fogjuk előteremteni. Itt is megtörténtek már az előzetes tárgyalások, és úgy tűnik, hogy 3–5 év alatt visszafizethető hitellel sikerül a befejezéshez elegendő forráshoz jutnunk.
Vizér Péter az előző tanévben nagyon sokat dolgozott az épület koncepcióján, amelyet akkor félretettünk, mert még nem látszott, hogy mindezt miből lehetne megvalósítani. Ez az a terv, amely majdnem egy év után újból elénk került. Ez az a terv, amit az építési bizottság egyhangúlag támogat, ez példátlan konszenzus és hatalmas öröm. (Úgy tűnik, hogy ezen a téren az építészek a tanároknál is szörnyebben tudnak viselkedni, amit nem kis örömmel láttunk!)
A folyamat során abban állapodtunk meg, hogy a tartalmi részekről a tanári kollégium dönt, a formai megoldásokban azonban az építészeknek van döntő szavuk. Ez azt jelenti, hogy a tanárok döntenek arról, mely osztályok kerüljenek az új szárnyba, az építész pedig eldönti, hogy az épület hogyan nézzen ki. (Lehetne fordítva is, az eredményt kinek-kinek a fantáziájára bízzuk.)
A következő időszakban igyekszünk a külföldi pályázatot előkészíteni, és a pedagógiai oldalt is véglegesíteni. Ősszel indulnak a tárgyalások az alapítványokkal, eközben zajlik a tervezési és engedélyeztetési folyamat.
Jelenlegi terveink szerint az előkészületek a következő tanév során (2014–2015) lezárulnak, és az utolsó tanítási nap után felvonulnak a kivitelezők. A nyáron olyan állapotba kerül az új épület, hogy a tanítást a jelenleg is működő osztályokban zavartalanul el lehet majd kezdeni szeptemberben. Az ősztől tavaszig (2015–2016) tartó folyamat során olyan állapotot kell elérnie az építkezésnek, hogy a nyári szünetben el lehessen végezni azokat az átalakításokat is, amelyek a jelenlegi kisházon és a főépületben is szükségesek. Mert a főépületben meg kell valósítani régi szükségletünket, egy természettudományos terem kialakítását és otthont kell teremtenünk a 13. osztálynak is. Az új szárnyba átkerülő három kis osztály terme felszabadul, így újra tudjuk gondolni az egyes termek funkcióit.
Ha mindez sikerül, akkor 2016 szeptemberében új épületszárnyban kezdi a tanévet az első négy osztály.

 

Látványtervek a galériában: {igallery id=2690|cid=18|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=0}