Abszolút szegény az, aki sem megvenni, sem előállítani nem tudja az élethez szükséges javakat és szolgáltatásokat. Relatív szegény az, aki érzékeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, és e különbségek viszonylatában szegénynek érzi magát.
A szegénység pénzhiány, kulturális hátrány és társadalmi tőkehiány is. Aki tartósan ilyen hátrányos helyzetben van, elveszíti társadalmi kompetenciáit, és a saját erejéből képtelen kikerülni belőle. Még inkább így van, ha valaki beleszületik a mélyszegénységbe. Szüksége van Márton köpenyére.
Az anyagi gondok súlyosságától függően a szegénységben élő emberek nem tudják fenntartani a lakásukat, vagy nem megfelelő lakásban laknak, vagy egyáltalán nincs lakásuk. Nehézséget jelent számláik befizetése, tartozásokat görgetnek maguk előtt, egyre kevesebb reménnyel arra, hogy valaha is rendezni tudják azokat. Uzsorakamatra hitelek felvételére kényszerülnek, és ezáltal még kiszolgáltatottabb helyzetbe sodródnak. Rossz minőségű élelmiszert fogyasztanak, rendszertelenül táplálkoznak. Vagy egyáltalán nem tudnak élelmiszerre költeni. Olcsóbb gyógyszereket vásárolnak, vagy egyáltalán nem vesznek gyógyszert, és nem veszik igénybe a gyógyulásukat könnyítő segédeszközöket. Az évszaknak nem megfelelő ruházatot hordanak, adományokból öltöznek, ingyenkonyhán étkeznek, kezeletlen, elhanyagolt betegségektől szenvednek, utcán, parkokban, aluljáróban, kapualjakban húzzák meg magukat, ha megtűrik őket. Mindezek következtében alig vagy egyáltalán nem tudnak részt venni a társadalmi közteherviselésben, hanem állandó támogatást igényelnek az államtól, a társadalomtól, az egyházaktól és az egyéntől is. Márton köpenye alatt élnek, kiszolgáltatottan a társadalom jóindulatának és törődésének.
Ma Magyarországon a lakosság kb. 13,8%-a él a szegénységi küszöb alatt (KSH, 2012). A 18 éven aluliaknak pedig kb. 20%-a él szegénységben. 1,1 milliónyian tartósan leszakadtak a társadalomról, többszörösen hátrányos helyzetben, kirekesztettségben élnek, a felkapaszkodás szinte lehetetlen számukra. Márton köpenyét fogják mindannyian külön-külön és velünk együtt, hogy aláálljunk, ha kell, vagy tovább daraboljuk egymásnak, ha tudjuk.
Zöld az erdő, zöld a hegy is.
A szerencse jön is, megy is.
Gondok kése húsunkba vág.
Képmutató lett a világ.
Egész világ ellenségünk.
Űzött tolvajokként élünk.
Nem loptunk mi csak egy szöget
Jézus vérző tenyeréből.
Isten, könyörülj meg nékünk.
Ne szenvedjen tovább népünk.
Megátkoztál, meg is vertél.
Örök csavargóvá tettél.
Magyarországon a cigányság az az etnikai csoport, amelynek túlnyomó része szegénységben vagy mélyszegénységben él. A fenti könyörgés hosszú ideig elfeledett, de kedves daluk volt. Szövegére Bari Károly írt verset, amelyet aztán Orsós Jakab talált meg gyűjtése során Zalában, és fordított le beás nyelvre. A dalt elkezdte énekelni a Kaly Jag a ’80-as években, és föl is vették az első lemezükre Zalai könyörgés címmel. Így terjedt el, és kezdett himnusszá válni a magyar cigányság körében.