Október végén immár negyedik alkalommal adták át a Junior Prima díjat. A fejenként hétezer eurós pénzjutalommal járó díjat idén is a Vodafone Magyarországnak köszönhetően vehették át a díjazottak. A kiírás szerint a Junior Prima díjat évente tíz, olyan 30 év alatti fiatalnak ítélik oda, akik kiemelkedő teljesítményt értek el az oktatás vagy a köznevelés területén. A magyar oktatás és köznevelés kategória jelöltjeit szakmai szervezetek, egyetemi rektorok, illetve a kategória eddigi Junior Prima- és Prima Primissima-díjazottjai javasolták.

[…]

Alternatív pedagógia

Díjazták a Pesthidegkúti Waldorf Iskolát is: az alternatív pedagógiai gyakorlatot folytató iskolák közül ez volt az a tanintézmény, amely Kelet-Közép-Európában és Magyarországon elsőnek törte meg civil kezdeményezéssel az állam oktatási-nevelési monopóliumát. Az oktatás ebben az intézményben 1989-ben kezdődött, 32 elsőssel. Az iskola 12 évfolyamos egységes iskola – általános iskola, gimnázium és művészeti iskola –, az érettségire és a felvételi vizsgákra való felkészítés a tizenharmadik évben valósul meg. Az iskolát állami pénzből és az alapítvány pénzéből tartják fenn, az alapítványt a szülők hozzájárulása segíti, melynek mértéke a családok egzisztenciális helyzetétől függ.

Kulcsár Gábor, az iskola képviselője szerint a Junior Prima díj azt a szakmai megerősítést jelenti a számukra, hogy jó az, ahogy és amit a gyerekek érdekében tesznek. Megnyugtató a számukra, hogy azt a gyermekcentrikus pedagógiát, amit a Waldorf-iskola képvisel, elismerik a társadalom különböző területén tevékeny emberek. Meggyőződésük, hogy az intellektus iskolázásán túl a szociális és érzelmi nevelés nélkülözhetetlen elem az életben való beváláshoz.

Nyitottság a világra

A Waldorf-iskolában a fiatalokat szabadságra és önálló felelősségtudatra kívánják nevelni, úgy, hogy a bennük alapvetően meglévő nyitottságot a környezetük és a világ iránt megőrzik és ápolják.

Kulcsár Gábor elmondása szerint a Waldorf-iskola a közoktatás része, így a reformpedagógia és a többségi intézmények között reményeik szerint folyamatos szakmai együttműködésről beszélhetnek. Számos közoktatási intézmény él azzal a lehetőséggel, hogy a 2006-ban kihirdetett Waldorf-kerettantervet felhasználják a saját pedagógiai programjuk megvalósításában. Ezenkívül sok-sok közoktatásmegújító programban vesznek részt; olyan tanterveken dolgoznak, amelyek segítségével a hagyományos pedagógia átveheti a Waldorf-iskolák jó gyakorlatait: írástanítás, szülőkkel való munka, epochális oktatás, szöveges értékelés.


Forrás: http://nol.hu/lap/jotett/20101124-junior_prima__a_tudasipar_dobogosai